Ako napísať excelentné zadanie pre grafika

13.04.2019 // Andy Abel

Proces tvorby grafického návrhu nie je one man show. Grafik nie je jediný, kto ovplyvňuje kvalitu výsledného návrhu. Ten ovplyvňujete aj vy ako klient. Ako? Zadaním, ktoré grafikovi dodáte.

Kvalitným zadaním uľahčíte grafikovi prácu a umožníte mu sústrediť sa na to najpodstatnejšie – navrhnúť čo najlepšiu vizuálnu komunikáciu. Mám pre vás 5 tipov, ako napísať excelentné zadanie, ktoré vás dostane k lepšiemu návrhu:

Tip 1: Priblížte kontext

Návrh perfektne ušitý na mieru môže vzniknúť len vtedy, ak sa grafik vie vcítiť do vašej kože, respektíve kože vašich zákazníkov. Čím viac vie grafik o vašej firme, produkte, či probléme, tým ľahšie sa mu podarí trafiť kliniec po hlavičke. Uveďte ho preto do kontextu a dajte mu radšej viac informácii ako menej. Pre vás je všetko známe a zjavné, no grafik nemusí mať predstavu ani o tých najelementárnejších faktoch. Navyše, ak má informácie, môže nájsť súvislosti, nad ktorými ste vy ani neuvažovali.

Tip 2: Povedzte, o čo vám ide

Každý vizuál by mal mať cieľ. Napr. predať motorku, informovať o novom dáždniku v ponuke, získať fanúšika na facebooku, atď. Aký je ten váš? Čo chcete dizajnom dosiahnuť, odkomunikovať?

Pozor však na viacero cieľov. Spravidla sa napĺňajú len ťažko. Vyberte si jeden, maximálne dva.

Tip 3: Popíšte vašu predstavu

"Nemám žiadnu predstavu, nechávam to na vás". Nie, nie. S týmto sa uspokojiť nemôžeme. Nebuďte lenivý a zamyslite sa. Každému sa v hlave vynára aspoň základný pohľad na vec. Myslite na to, že grafik začína s prázdnym plátnom a návrh môže poňať tisícimi spôsobmi.

Nejde o to, aby ste detailne popísali ako má návrh vyzerať. Dizajnéra zaujíma, akú emóciiu má návrh vyvolávať. Aké kľúčové slová by ho mali charakterizovať? Retro, moderný, minimalistický, extravagantný, ...?

Ak existujú návrhy, ktoré ste niekde videli a vyložene sa vám páčia, spomeňte ich. Výpovednú hodnotu majú aj návrhy, ktoré sa vám nepáčia. 

Tip 4: Dodajte relevantné podklady

Grafik nie je copywriter (reklamný textár). Jeho úlohou nie je vytvárať texty, ale vizuálne ich odinterpretovať tak, aby boli prehľadné, ľahko čitateľné a aby dávali zmysel v kontexte návrhu. Dodajte mu preto hneď v úvode texty, ktoré má použiť.

To isté platí pre fotografie. Ak žiadne nemáte, rovno to grafikovi povedzte. Buď vám vyberie niečo vhodné vo fotobanke, alebo vám pošle link, aby ste si niečo vybrali vy.

Tip 5: Všetko spíšte

Je prirodzené, že najjednoduchšie je zadanie odkomunikovať ústne. Zadanie v písomnej forme je však efektívnejšie. Prečo?

  • Keď zadanie píšete, omnoho viac rozmýšľate. Už počas jeho tvorby sami vylúčite množstvo protichodných nápadov, upracete si myšlienky.
  • K spísanému zadaniu sa môže grafik kedykoľvek vrátiť a overiť si, či splnil vaše požiadavky.
  • Zadanie sa ľahko zdieľa s tímom. Grafik kolegovi pošle váš text a razom má nového partnera na diskutovanie nad riešením.

 To je všetko. Teraz už len hurá na to! :)


Andy Abel

Andy Abel

Andy je riaditeľ a kreatívec v ASAPRINTe. Je posadnutý marketingom, dizajnom a tlačiarenskými technikami. Vo voľnom čase rád sleduje prednášky TED, číta knihy, hrá ľadový hokej a tancuje.